Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Ulf - 20 februari 2013 16:49

Regi: Lisanne Pajot & James Swirsky

Manus: N/A

Skådespelare: Jonathan Blow, Phil Fish, Edmund McMillen mfl.

Produktionsbolag: BlinkWorks Media

År: 2012

Längd: 94 min

Land: Kanada

Svensk åldersgräns: Ej satt, troligen 7 eller 11

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1942884/


Oberoende spelskapare, eller skapare av indiespel för att använda filmens term, har funnits så länge det funnits ett intresse för spel. Lisanne Pajot & James Swirsky följer några av dessa spelskapare under utvecklingen av spelen Super Meat Boy (2010) och Fez (2012). Intervjuerna och filmmaterialet visar på en bransch där du förvisso har full kontroll över din produkt, men också tvingas ta enorma finansiella risker.


"If I don't meet this deadline... I'm fucked." Citatet beskriver Indie Game: The Movie (IGTM) väldigt väl. Det här är en film om spel och spelskapande, ja, men det är också en övning i ren och skär ångest. IGTM följer först och främst skaparna av ovanstående spel, men även upphovsmannen bakom Braid (2008), Jonathan Blow, medverkar och ger perspektiv på hur det kändes när hans spel blev unisont hyllat och att detta kanske inte alltid är av godo. Framförallt känner man verkligen med killarna när de i princip står på ruinens brant ekonomiskt men ändå kämpar vidare med sin idé till varje pris.


Jag har spelat samtliga tre spel som jag nämnt och i synnerhet Super Meat Boy tillhör ett av mina favoritspel genom alla tider. Det är därför väldigt kul att se utvecklingsprocessen och att de två huvudmännen bakom spelet verkligen verkar vara jordnära och hårt arbetande killar som hade en bra idé och modet att genomföra den. Den andra bihistorien, den om Fez, är dock ännu mer ångestladdad än att se de två utvecklarna bakom Super Meat Boy. Phil Fish kämpar och kämpar men allt tycks gå emot honom. När vi sitter med facit i hand vet vi att Fez blev den försäljningssuccé som Fish hoppades på, men jag undrar om han någonsin kommer vara den samma efter processen.


IGTM är ännu en riktigt bra dokumentär från förra året. Det börjar nästan bli tjatigt att dela ut bra betyg till dokumentärer, men jag skulle ljuga om jag skulle göra något annat. Det enda jag i viss mån saknar är en tydligare koppling till den traditionella spelindustrin. Den finns där, men jag skulle vilja att filmarna tryckte på just de frågorna. Men, för alla som är intresserade av spel och underdoghistorier är detta en riktigt bra film.


Betyg: 4 kämpande programmerare av 5 möjliga




Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards