Alla inlägg den 19 februari 2013

Av Ulf - 19 februari 2013 12:00


 

Regi: Conor McMahon

Manus: Conor McMahon & David O'Brien

Skådespelare: Ross Noble, Tommy Knight, Gemma-Leah Devereux mfl.

Produktionsbolag: Fantastic Film/MPI Media Group/Tailored Films

År: 2012

Längd: 86 min

Land: Irland

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2126362/


Clownen Stitches kanske inte är världens bästa clown, men han vet i alla fall hur man lämnar ett bestående intryck. När han dör på ett barnkalas lyckas han traumatisera födelsedagsbarnet så pass att han fortfarande, sex år senare, har en fruktansvärd rädsla för clowner. Med den här clownen gråter inte över spillt blod. Nu vill han ha hämnd.


Som ni kanske har märkt sedan tidigare har jag en fascination för mördarclowner. Jag har skrivit akademiska uppsatser om dem, recenserat en uppsjö clownfilmer och ser fram emot nyinspelningen av IT med skräckblandad förtjusning. Det är just det det handlar om - skräckblandad förtjusning. Jag har väl aldrig varit särskilt rädd för clowner precis, men kombinationen mellan dålig humor och skräck brukar funka väldigt bra. Stitches bjuder på flertalet one liners som är precis så dåliga som jag vill ha dem.


Ross Noble, irländsk komiker, spelar rollen som Stitches och är riktigt rolig i all sin äckelskap. Det här är verkligen en gory och inte särskilt politiskt korrekt clownhistoria så om du är lättstött kanske inte det här är rullen för dig. Tommy Knight spelar huvudrollen som den traumatiserade Tom och min nya indiefilmskärlek Gemma-Leah Devereux har rollen som Toms kärleksintresse Kate. Överlag en väl sammansatt ensemble där tonåringarna faktiskt ser ut som tonåringar (nåja, till större del i alla fall) och inte som 30-åringar som spelar 16-åringar.


Manuset är precis så knäppt som en film av det här slaget kräver. Visst finns här en del logiska luckor, men framförallt har Stitches en charm som jag brukar sakna i modern skräckfilm. Det här är 80-talet på besök i all sin pastellfärg och jag hade en högtidsstund framför tv:n. Givetvis är clownskräckfilmer en genre som är ganska fast i sina egna konventioner och visst hade jag önskat mig lite mer överraskningar. För vad filmen är är dock Stitches en höjdare för fansen.


Betyg: 3+ that's not a licensed balloon animal! av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards