Alla inlägg den 3 januari 2013

Av Ulf - 3 januari 2013 19:30


Franchise Hell - Slutet



Pompa och ståt! Jubelklang och jubelidiot! Franchise Hell är över! Den 17:e april förra året satte jag upp ett uppdrag för mig själv: recensera alla filmer i de tio mest inkomstbringande skräckfilmsfranchiserna där merparten av filmerna kommit från 1980-talet och framåt. Vad jag inte tänkte på var exakt hur många filmer det här skulle bli. När jag nu summerar projektet kan jag räkna till 69 filmer. Det är lite drygt fyra dygn och åtta timmars skräckfilm. Har jag blivit en lallande fåne som springer omkring med machete i skogen? Nej, knappast (bara på fredagar), men ett tag kände jag faktiskt att vissa serier upprepade sin formel så pass många gånger att det nästan var fysiskt svårt att se ytterligare en film i franchisen.  Detta gällde framförallt The Amityville Horror och Paranormal Activity. Paradoxalt nog var den sistnämnda den i särklass kortaste filmserien jag gav mig in på. Så usla är alltså Paranormal Activity-filmerna.  


Jag blev inte förvånad över att A Nightmare On Elm Street blev den i särklass högst betygsatta franchisen. Jag tyckte ändå att jag gick in med ett öppet sinne gällande dessa filmer, men de har helt enkelt inget motstycke i slashergenren. Även de mindre lyckade delarna i serien har oftast en vilja att göra något nytt och utveckla mytologin. Däremot blev jag ganska förvånad över plats två och tre på listan. The Exorcist och Texas Chainsaw Massacre har förvisso klassiska filmer som startpunkt, men att de var genomgående så pass bra som de var hade jag inte tänkt på.


Om vi ser till hur inkomstbringande filmerna var jämfört med hur högt de placerade sig på min lista ser det ut så här (inkomstplacering först):


1. Friday the 13th (7)

2. Saw (8)

3. The Exorcist (2)

4. Halloween (5)

5. A Nightmare On Elm Street (1)

6. Scream (4)

7. Paranormal Activity (10)

8. Amityville Horror (9)

9. Texas Chainsaw Massacre (3)

10. The Omen (6)


Det är ingen tillfällighet att Jason Vorhees, antagonist i Friday the 13th, är den slasherskurk med flest liv på sitt samvete. En regel i slasherrullar är att uppföljaren måste vara mer utflippad än den förra. Jason har haft ihjäl 159 människor under sina ”äventyr” – detta trots att två av filmerna, nummer ett och nummer fem, inte ens hade Jason som skurk. Som motpol kan vi ta Jigsaw, antgonisten i Saw-serien, som genom sju filmer (nåja, merparten spenderar han som lik) har ihjäl en människa.


Franchise Hell har varit kul att genomföra, men samtidigt är jag glad att jag nu kan gå vidare med nya projekt.  Härnäst kommer det tidigare omtalade David Lynch-projektet. Här kommer jag också ha en liten tävling. Inget stort, men bara något för att ge tillbaka något för lojala läsare. Efter det ska vi ut i rymden… men mer om det när det blir aktuellt!








Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards