Alla inlägg under september 2012

Av Ulf - 9 september 2012 12:08

 

Regi: George A. Romero

Manus: George A. Romero

Medverkande: John Amplas, Lincoln Maazel, Christine Forrest mfl.

Produktionsbolag: Laurel Entertainment Inc.

År: 1976

Längd: 95 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0077914/


Martin är övertygad om att han är en vampyr. Plågad av ständig blodtörst bosätter han sig hos sin kusin som inte precis hjälper till att kväsa Martins övertygelse. När Martin får ett jobb som budpojke för sin kusins affär ställs han inför situationer där han befinner sig ensam med människor... människor med gott, järnrikt blod.


George A. Romero, mannen vi till stor del har att tacka för den moderna zombiegenren, är hedersgäst på FFF i år och således visas också en del av hans gamla filmer. Martin är en väldigt intressant film och tolkning av vampyrmyten som inte så lite påminner om diverse riktiga kriminalfall. Romeros manus besvarar aldrig frågan om Martin är en vampyr eller inte rakt ut. Istället är det upp till tittaren att avgöra vad huvudkaraktären egentligen är. Martin tror själv att han är en 84 år gammal vampyr även om han på sin höjd ser 18 år gammal ut. Är han det? Har han anemi? Är han galen? Det är minst sagt ett för genren mångbottnat manus som Romero bjuder på.


Filmen är verkligen en produkt av sin tid med 70-talets experimenterande med vinklar, färg och ljud i full effekt. Ibland, exempelvis i scenerna som verkar inspirerade av tyskexpressionismen, fungerar det väldigt bra, men lika ofta faller experimenten rakt på näsan. Det är likadant med skådespelarinsatserna. John Amplas är väldigt bra i huvudrollen och det är kul att se en ung Tom Savini i en biroll. Å andra sidan har vi en konstant överspelande Lincoln Maazel i rollen som Martins kusin. Det verkar vara något symptomatiskt med Martin: lika ofta som vi bjuds på något riktigt bra, lika ofta blir det ett bottennapp. Utöver skådespel och experimentlusta märks även detta i bland annat fotot och soundtracket. Men med ett så pass intressant manus som filmen har rekommenderar jag ändå Martin till alla som vill se en annorlunda vampyrfilm.


Martin visas på Stadsteatern, Lund, fredag 21/9 klockan 19:30

 

Betyg: 3+ bloddieter av 5 möjliga


Av Ulf - 8 september 2012 17:00

   



























Det kom ett brev. Nej, ett "brev" kom inte, men det låter bättre än att säga "det kom ett mejl". Min ansökan om presspass till Fantastisk Filmfestival (FFF) gick igenom. Det var inget jag hade räknat med, men ibland står stjärnorna rätt antar jag. Sen gjorde jag en typisk sak för mig - hur ska jag hinna med? De flesta tidningar, bloggar och liknande skriver inte ens om en bråkdel av filmerna på en filmfestival. Det känns ju rätt löjligt. Om man exempelvis är anställd som filmskribent på en tidning och inte brinner för film - skaffa ett nytt jobb. Jag tar gärna över. Så när jag får en sån här chans, att få vara med och leka med de stora pojkarna, är det klart jag tänker grabba tag för allt jag är värd och se ohälsosamt mycket film och få kramp i fingrarna av allt jag plitar ner.


Men sen är det ju det där med att vara vuxen och ansvarsfull. Jag kan knappast låta min hobby gå ut över mitt jobb och mina elever. Sen slog det mig - jag tjuvstartar. En del av filmerna på festivalen finns redan på dvd i det stora landet i väst och en del har jag redan i den beryktade "högen". Så fram tills festivalen startar kommer jag recensera lite filmer som kommer ge mig tid att andas och jobba med mitt avlönade yrke precis som vanligt under festivalveckan. Vi får se hur många jag hinner med. Vissa filmer som redan finns ute har jag valt att inte recensera eftersom jag verkligen vill se dem på duk. Så med start imorgon kör vi lite "förhandstittar" på vissa festivalfilmer. Sen om knappt två veckor drar vi igång med festivalbloggandet. Kom gärna fram och snacka lite om ni ser en långhårig drasut med Stetsonhatt i publiken. This will be grand.


Av Ulf - 7 september 2012 20:41


Regi: Dwight H. Little

Manus: Alan B. McElroy

Medverkande: Donald Pleasence, Ellie Cornell, Danielle Harris mfl.

Produktionsbolag: Trancas International Films

År: 1988

Längd: 82 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0095271/


Efter händelserna i Halloween II har Michael Myers legat i koma i tio år. När han ska förflyttas till en annan anstalt (seriöst, kan de inte bara låta honom vara på ett ställe?!) vaknar Myers plötsligt och ger sig ut på en mordturné på väg mot Haddonfield. Den här gången är hans huvudsakliga mål Lauries dotter, Jamie, som efter sina föräldrars död bor hos en fosterfamilj. Dr. Loomis får reda på att Myers har flytt och sätter av efter honom ännu en gång.


Efter att förra filmen i serien floppade på biograferna tog det sex år innan någon satte tänderna i franchisen igen. Till en början skulle John Carpenter återvända till sin skapelse och skrev ett manus om hur morden hade påverkat Haddonfield. Personligen tycker jag det lät riktigt intressant, men producenterna höll inte med honom. Carpenter försvann från serien och ett nytt, mer formelaktigt, manus togs fram. Det är förvisso tråkigt att vi inte fick se Carpenters film, men faktum är att det här blev ändå inte alls så illa.


Många av filmens förtjänster är Donald Pleasence verk. Pleasence karaktär, Dr. Loomis, har alltid varit franchisens själ för min del. Jamie Lee Curtis i all ära, men Pleasence karaktärsutveckling är något som är få slasherfilmskaraktärer förunnade. Från att ha varit den väldigt starke och bufflige karaktären han var i de två första filmerna utvecklas Loomis till en förvisso bestämd gammal man men samtidigt väldigt trött och sliten. Han blir mer och mer en kapten Ahab ju längre serien går och det är här det verkligen börjar märkas. De övriga skådespelarna är ganska lättförglömliga även om Danielle Harris har några bra scener som Jamie.


Halloween IV plågades av flertalet produktionsproblem och det är jäkligt synd. Efter att ha läst om de scener som ströks ur manuset på grund av tid och budget kan jag inte låta bli att tänka på hur bra filmen hade kunnat bli. Det är fortfarande en bra slasher men med lite mer tid och pengar hade det kunnat bli något större. Om ni gillar slashers kan jag dock rekommendera filmen för lite höstmys.


Betyg: 3+ rednecks som... lyssnar på folk? va? av 5 möjliga


Av Ulf - 5 september 2012 21:15

Regi: Tommy Lee Wallace

Manus: Tommy Lee Wallace & Nigel Kneale

Medverkande: Tom Atkins, Stacey Nelkin, Dan O'Herely mfl.

Produktionsbolag: Universal Pictures & Dino De Laurentiis Company

År: 1982

Längd: 98 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0085636/


När Dr. Daniel Challis blir vittne till hur en patient mördas på sjukhuset och mördaren sedan spränger sig själv i luften kan han av naturliga skäl inte släppa händelsen. När offrets dotter söker upp honom bestämmer sig de två för att ta reda på vad som egentligen hände. Spåren leder den till en liten stad där allt genomsyras av storindustrin Silver Shamrock - världens största tillverkare av Halloween-masker.


Jag vågar nog lova att det här är, tillsammans med Friday the 13th V: A New Beginning (1985), den mest utskällda film jag kommer recensera i Franchise Hell. Båda filmerna skälldes ut av samma anledning - seriernas huvudskurkar lyser med sin frånvaro. Fast medan Friday the 13th V i mångt om mycket är samma film som de tidigare i serien, fast utan Jason, är Halloween III ett försök att göra något annorlunda. Som jag skrev i min recension av förra filmen i serien ville John Carpenter göra franchisen till fristående skräckfilmer med Halloween-tema. Michael Myers skulle aldrig komma tillbaka utan ansågs som ett avslutat kapitel. Men när Halloween III floppade på biograferna gick Carpenters idé om olika tema för varje film i stöpet. Det är synd. Här finns nämligen en ganska kuslig historia, några usla specialeffekter till trots som verkligen är daterade, som grabbar tag i tittaren. Den lilla staden med den kusliga befolkningen är en perfekt skådeplats för manuset och Carpenters (som alltid) fantastiska minimalistiska synthmusik sätter ett perfekt soundtrack.


Även om manuset försöker göra något annorlunda är det både filmens styrka och dess svaghet. Här finns uppbyggnaden, helt okej skådespelare till att utföra den samma och ett förvånansvärt mörkt slut. Mittpartiet dras dock ner av för långsamt tempo och vissa delar av manuset borde man utelämnat helt då det ibland nästan slår över till parodi i vissa scener. Tyvärr är Halloween III en film som inte åldrats särskilt väl. De tidiga datoreffekterna är uppriktigt sagt några av de värsta jag sett. De är inte ens gjorda med charm utan ser bara för jävliga ut. Tack och lov balanseras detta upp något av de mycket välgjorda effekterna av klassiskt snitt.


Jag rekommenderar den här filmen inte för att det är världens bästa slasher genom tiderna (det är väl egentligen inte ens en slasher) utan för att den knappast förtjänar det usla rykte den fått genom åren. Se den och avgör själva!


Betyg: 3 more days to Halloween, Halloween, Halloween av 5 möjliga


Av Ulf - 2 september 2012 22:32


Regi: Rick Rosenthal

Manus: John Carpenter & Debra Hill

Medverkande: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence, Charles Cyphers mfl.

Produktionsbolag: Universal Pictures & De Laurentiis Group

År: 1981

Längd: 92 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0082495/


Michael Myers skakar av sig de sex skott som Dr. Loomis satte i honom och fortsätter sin mordturné i Haddonfield. Laurie Strode, överlevande från Myers första vända, skjutsas till sjukhuset med sina skador och försöker förstå varför Myers vill åt just henne. Under tiden går jakten på Myers vidare genom Haddonfields gator.


Det är inte ofta man ser en film som verkligen startar exakt där föregångaren slutar. Oftast brukar det finnas någon form av etablering, även om denna kan vara minimal. Halloween II sysslar inte med något sådant tjafs och visar till och med de sista minuterna av Halloween (1978) innan det nya materialet tar vid. Det är ett ganska intressant stilgrepp att låta filmerna flyta in i varandra utan paus, men flertalet detaljer bryter illusionen. Bara det faktum att Jamie Lee Curtis är tre år äldre än i originalet gör mycket. En skådespelerskas utseende utvecklas ganska mycket mellan 20 - 23 års ålder.


Nåväl, även om Halloween II gör sitt bästa för att vara en så direkt fortsättning som möjligt är frågan om detta egentligen var att eftersträva? John Carpenter hade själv en idé om att hans Halloween-serie skulle ha olika teman för varje film. Detta skulle också bli fallet med den rejält utskällda tredje filmen i franchisen. Carpenter känns synnerligen oinspirerad i sitt manusarbete. Han lägger ut diverse trådar att utveckla, men inga av dessa används. Det är synd, för här finns en bra slasher bakom det formelmässiga utförandet.


Som bäst blir Halloween II om du ser den direkt efter Halloween. Då kan du, med lite god vilja, se båda delarna som en tre timmar lång slasher. Det har nog aldrig gjorts en så pass lång slasher så vitt jag vet. Som fristående film är den dock ganska trist och unken. En slasher där en kille dör av att halka i en blodpöl är ingen höjdare.


Betyg: 2 hala sjukhusgolv av 5 möjliga


Av Ulf - 1 september 2012 10:37

 

Regi: Alejandro Brugués

Manus: Alejandro Brugués

Medverkande: Alexis Díaz de Villegas, Jorge Molina, Andrea Duro

Produktionsbolag: La Zanfoña Producciones & Producciones de la 5ta Avenida

År: 2011

Längd: 92 min

Land: Kuba/Spanien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1838571/


Juan lever ett ganska bekymmersfritt liv som "samlare" i Havanna - det vill säga stjäler han allt som inte är fastskruvat. När zombieapokalypsen knackar på dörren får Juan och hans vänner idén till lite fri företagsamhet. För ett pris erbjuder de sig att ta "hand om" dina närstående när de blivit zombies. Frågan är bara om det inte är en kamp de är dömda att förlora?


Kuba har länge varit en vit fläck på min filmkarta. Ja, jag har en filmkarta. Vad jag kan minnas har jag bara sett en film från Kuba tidigare och den kommer jag inte ens ihåg titeln på, även om den var bra. Juan de los Muertos var därför ett tillfälle att fylla i den tidigare vita fläcken något. Till en början är det en ganska vanlig zombiekomedi, föga förvånande mycket lik det brittiska genremästerverket Shaun Of The Dead (2004), men hittar snart en unik ton. Det här är nämligen något så ovanligt som en inte alltför subtil kritik mot den kubanska regimen från kubanerna själva. Om den hade varit filmad på något annat ställe än Havanna hade jag förstått hur man fick igenom filmen, men nu antar jag att man var tvungen att smuggla ut det filmade materialet eller nåt.


Precis som Dawn Of The Dead (1978, 2004) använder Juan de los Muertos zombiegenren som en kritik mot människans beteende i samhället. Medan den nämnda filmen först och främst handlade om konsumtionshets handlar Juan de los Muertos främst om ett samhälles desperata försök att förklara allting inom kontexten av sitt eget styre. Enligt de kubanska myndigheterna är zombies inte "levande döda" här utan "dissidenter kontrollerade av USA". Likaså pumpar den statligt ägda tv-kanalen ut ordentligt överdrivna rapporter om hur bra det går för landets militär mot "dissidenterna" samtidigt som vi ser Havanna brinna. Det är frän samhällskritik med zombies - hur kan man inte gilla det?


Men Juan de los Muertos är inte bara samhällskritik (med den titeln, vem hade kunnat ana?) utan först och främst en komedi. Det är också här som filmen tappar lite. Vissa scener är fantastiskt roliga, medan andra bara faller platt till marken utan ens en dödsryckning (HA!). Filmen har också, trots sin lågbudgetcharm, ganska många visuella bottennapp där riktigt snygga effekter blandas med vad som får mig att tänka på 60-talets James Bond-rullar och biljakterna man ser mot en backdrop.


Skådespelarna sköter sig klart över medel med Alexis Díaz de Villegas i huvudrollen som främsta aktör. Alejandro Brugués har inte bara skrivit ett bra manus utan gör också mycket väl ifrån sig som regissör med de små medel han har att arbeta med. Även det 70-talsdoftande soundtracket bör nämnas med lika delar funk som disco. Brugués slänger även in en hel del referenser till andra filmer och tv-serier men dessa blir aldrig påträngande. Bäst är hyllningen till Police Squad! (1982). Med ytterligare fokus på den politiska satiren hade det här varit en fullpoängare. Rekommenderas.


Betyg: 4 illasittande våtdräkter av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards