Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av Ulf - 22 augusti 2012 17:36


Jesus H. Christ! Jag drunknar i pappersarbete! De senaste veckorna, veckorna efter semestern, har i sedvanlig ordning varit jobbiga i och med omställning från nattsudd till arbetstider. Jag har försökt hålla igång skrivandet men insåg snabbt att jag tagit mig vatten över huvudet med min målsättning med tio sidor per vecka. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med timmar på dygnet. Hur som helst beslutade jag mig för att skriva boken i sjok om tio sidor utan tidspress. Just nu har jag mäktat med sex färdiga och redigerade sidor. Det går långsamt, men framåt.


Framförallt har jag lärt mig vikten av att ha en tydlig struktur när man skriver något längre. Förra veckan spenderade jag först och främst med att göra research, rita kartor över området historien utspelar sig i (med anteckningar för att jag ska komma ihåg vad tusan jag tänkte på) och påbörjade en grov kapitelsynopsis. Huvudsaken är att jag gör det här rätt och inte rusar iväg som jag gjort så många gånger förr. Den nya ledstjärnan är att jag försöker avsätta en timmes arbetstid med boken varje dag. Vissa dagar går det inte, andra funkar det till och med med två timmar.


Men allt är givetvis inte bara formalia och tröskande med skrivandet. Jag måste säga att det är jävligt kul det här! Förra veckan lyckades jag med en sak som gick över all förväntan då jag band ihop de två första kapitlen som utspelar sig i nutid med första tillbakablicken till 1990. Visserligen lyckades jag också svamla fyra sidor skräp som jag inte kunde rädda, men you win some, you lose some...:)


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards