Direktlänk till inlägg 16 augusti 2012

The Cabin In The Woods

Av Ulf - 16 augusti 2012 21:59


Regi: Drew Goddard

Manus: Drew Goddard & Joss Whedon

Medverkande: Kristen Connolly, Chris Hemsworth, Fran Kranz mfl.

Produktionsbolag: MGM/Mutant Enemy/United Artists

År: 2011

Längd: 95 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1259521/


Fem ungdomar åker ut till en stuga i skogen för att spendera en helg med festande och dekadens. Ni vet vad som kommer sen, eller hur? Stuga i skogen? Fem festande och promiskuösa ungdomar? Ni tror fel...


Efter att ha plågat mig igenom franchisen om det besjälade huset i Amityville behövde jag en genuint bra film om mystiska hus och vad som kan hända i de samma. Jag missade The Cabin In The Woods när den gick på bio och har otåligt kollat importörsidorna efter dvd-släppet sedan dess. När filmen äntligen släpptes, i Asien, blev frestelsen för stor att vänta på en europeisk kopia och jag införskaffade en förvånansvärt välgjord kantonesisk variant. (Fotnot: För alla som någonsin importerat film från Asien vet ni att det är verkligen grisen i säcken man köper...). Jag älskar verkligen Joss Whedons grejer och förväntade mig en högtidsstund. Och visst, det här är ett snäpp över gemene slasher, men den typiska Whedonmagin saknas.


Vi har arketyperna som dyker upp i varje slasher, men här är de desto mer utvecklade som karaktärer. Det är ganska trevligt att den obligatoriska stonern är den med mest sunt förnuft av de fem. Här och där skiner också Whedons speciella känsla för dialog igenom, men det räcker inte. När den här filmen har sålts med hjälp av löften om en "stor överraskning som kommer vända slashergenren på ända" räcker det inte med några smarta idéer här och där. Slutet är speciellt irriterande med en egoism jag verkligen inte associerar med Whedons protagonister. Whedons manuspartner, Goddard, är en gammal bekantskap för fans av tidigare Whedonproduktioner med betydande bidrag till både Buffy The Vampire Slayer (1997 - 2003) och Angel (1999 - 2004). Därför borde deras stilar passa varandra, men nej, här märks det verkligen att det är två upphovsmän. Pusslet passar helt enkelt inte riktigt ihop.


Skådespelarna är bra (är Chris Hemsworth med i allt?), regin okej och mauset har, trots sina brister, några riktiga ljusglimtar. Jag hade dock förväntat mig mer.


Betyg: 3+ filmer som borde gjorts som tv-serier av 5 möjliga


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards