Alla inlägg den 22 juni 2012

Av Ulf - 22 juni 2012 17:46


Regi: Ridley Scott

Manus: Dan O'Bannon

Medverkande: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Harry Dean Stanton mfl.

Produktionsbolag: 20th Century Fox & Brandywine Productions

År: 1979

Längd: 117 min

Land: USA/Storbritannien

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0078748/


Fraktskeppet Nostromo är på väg hem till Jorden när skeppets dator plötsligt väcker besättningen mitt ute i ingenstans. Datorn visar sig ha plockat upp ett nödanrop från en närbelägen planet. Motvilligt beger sig besättningen ut för att ta reda på vad anropet rör sig om, men inget hade kunnat förbereda dem för vad de kommer hitta...


Efter besvikelsen som var Prometheus (2012) har de gamla filmerna i Alien-franchisen naturligtvis dykt upp i samtal jag haft de senaste veckorna. I princip samtliga mina vänner hävdar att den första filmen är den bästa medan jag styvnackat har hållt fast vid min åsikt att originalet inte kan slå Aliens (1986) på fingrarna. Gårdagens titt på den förstnämnda ändrade inte min åsikt.


Missförstå mig inte, Alien är en jäkla bra film, men jag kan se fler uppenbara problem med den än vad jag kan med uppföljaren. Stämningen, specialeffekterna, scenografin och produktionsdesignen är fantastiskt bra redan i film nummer ett, men manuset har sina irriterande luckor. Jag såg den omklippta director's cut-versionen igår som intressant nog är en minut kortare än originalet. Ridley Scott öppnar filmen med att säga att detta är hans definitiva version efter att ha sett sitt verk otaliga gånger under årens lopp. Gott så, men de stora manusluckorna är ändå inte tätade. Det jag irriterar mig mest på är det ologiska tidshoppet efter chestburstern (den där mysiga saken i John Hurts mage för en som inte pratar nörd) till att besättningen ger sig på jakt efter varelsen. Logiken säger att det måste ha gått åtminstone fem eller sex timmar mellan de två scenerna, men det finns inget i manus eller regi som indikerar detta. Det kanske verkar som en småsak, men faktum är att Scotts regi och O'Bannons manus har de här luckorna ganska ofta. Resultatet blir en ibland ganska dåligt sammanhållen historia.


Utöver problemen med manus och i viss mån regi är Alien dock fortfarande en fröjd att se. Sigourney Weaver, inte riktigt så badass som i de senare filmerna men tuff ändå, fick ett välförtjänt genombrott i sin roll som Ripley och de andra skådespelarna gör även de mycket väl ifrån sig. Det enda irritationsmomentet är Veronica Cartwright som den extremt gnälliga Lambert. Hon gör inte dåligt ifrån sig på något sätt, men hennes karaktär är helt enkelt för irriterande skriven för mitt tycke. Vidare är H.R Gigers tidigare nämnda design något att dö för. Det har sagt i fler recensioner än jag kan räkna att Gigers design först och främst bygger på hotfull sexualitet, men jag tror det är därför den också fungerar så bra fortfarande. Förvriden kroppsuppfattning och sexualitet som bakgrundstema går att finna i skräckberättelser så långt tillbaka som till antiken och det är något som aldrig kommer sluta skrämma. Faktum är att Gigers design var sexualiserad till den milda grad att filmteamet fick göra konstanta ändringar för att kunna få igenom den med tanke på censuren.


Alien är, trots sin betydelse för filmhistorien och mytbildningen kring filmen, inte en perfekt rulle. De tidigare nämnda manus- och regiproblemen gör att den inte får högsta betyg. Om den fortfarande är sevärd? Damn straight!


Betyg: 4+ perversa schweizare med märkliga mardrömmar av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards