Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Ulf - 9 maj 2012 18:11


Titel: The Hunger Games

Svensk titel: Hungerspelen

Författare: Suzanne Collins

År: 2008  (svensk utgåva 2009)

Sidor: 454

Förlag: Scholastic Inc (svenskt förlag Bonnier Carlsen)

ISBN: 978-1407-10908-4


Varje år tvingas 24 ungdomar från tolv distrikt i landet Panem delta i en direktsänd tävling där det bara finns en regel - överlev. Den sista överlevande av de framlottade tävlande får ett liv i lyx och överflöd, de 23 olyckliga förlorarna glöms bort. När den 74:e upplagan av tävlingen, kallad The Hunger Games, ska gå av stapeln tar den 16-åriga Katniss Everdeen plats som tribut för sin fyra år yngre syster. Katniss, en erfaren jägare och vildmarksexpert, går in i tävlingen med enda mål att komma hem till sin familj. Mellan henne och friheten står de andra deltagarna, spelets domare och en pojke från hennes hemtrakter...


Jag må vara sen till bordet (ba-dum-dum-disch!) när det gäller fenomenet som The Hunger Games har startat, men jag vill påpeka att allt är Stephanie Meyers fel! När Meyers Twilight-serie började sälja som smör blev jag nyfiken. Sen fick jag höra alla skräckrapporter om hur usla böckerna var. Jag brukar inte vara den som är den utan började läsa den första boken ändå. Det är en av få böcker jag inte tagit mig igenom på grund av hur jäkla illa skriven den är. Därför var jag ytterst tveksam till det "nya svart" med The Hunger Games. Oj vad fel jag hade och oj vad glad jag är att jag lät nyfikenheten ta överhanden!


Suzanne Collins har skrivit en fantastiskt spännande bok med karaktärer att relatera till, handling att bli indragen i och vad jag brukar kalla för "kioskvältarperfektion" - det vill säga att förmågan att få läsaren att bara vilja läsa ett kapitel till... efter varje kapitel. Till skillnad från många andra romaner med denna egenskap kan jag dock med gott samvete säga att The Hunger Games är god litteratur, både berättarmässigt och språkligt. Collins lyckas med sitt enkla men målande språk både skapa en egen estetik och ett driv i sitt berättande som gör att man alltid vill ha mer. Karaktärerna är varsamt urmejslade och jag blir så glad över att den här boken har en kvinnlig protagonist så långt ifrån Bella Swans idiotkonservatism man kan komma!


Det finns dock saker som behöver tas upp i en recension av den här boken. Collins har kritiserats för att ha lånat lite väl mycket från tidigare storsäljande böcker/filmer så som Battle Royale av Koushun Takami (filmatiserad år 2000) och The Long Walk av Stephen King (under pseudonymen Richard Bachman). Jag förstår kritiken eftersom tematiken är förvillande lik; en totalitär stat tvingar in ungdomar i en tävling på liv och död där det bara kan finnas en vinnare. Jag hade kunnat köpa Collins uttalande om att hon aldrig hört talas om The Long Walk då denna är ganska obskyr för att vara en King-roman. Däremot har jag svårt att köpa att hon i sin research inför boken aldrig stötte på Battle Royale i en eller annan form. Det finns mycket stora likheter böckerna emellan, även på detaljnivå, så uttalandet klingar lite falskt. På det hela taget är det helt enkelt inte en särskilt originell premiss. Filmskaparen Robert Nishimura skriver i sin essä på bloggen Press Play att: "it would be a waste of time to defend Battle Royale from plagiarism, since The Hunger Games has an entirely different set of cultural baggage, as well as being a disservice to countless other source material that deal with the exact same subject matter. Collins just happened to tap in to the creative collective consciousness, drawing on ideas that have played out many times before, in addition to her intentional reference to Greek mythology." Gott så gällande den övergripande tematiken, men likheterna på detaljnivå är svårare att förklara.


Hur det än må vara med plagiat eller inte hade jag riktigt kul med The Hunger Games. Det är en välskriven, spännande och på sina ställen rolig bok som jag rekommenderar. Den är inte perfekt, inte minst med tanke på att jag inte kan släppa likheterna med ovan beskrivna verk, men det är jäkligt nära! När jag nu ger mig i kast med de två kvarvarande böckerna i trilogin finns troligen inte samma stora likheter kvar. Då kan det också bli ett riktigt toppbetyg! Nu måste jag se till att masa mig iväg till den lokala bian och se filmatiseringen i helgen också!


Betyg: 4+ jag visste att getingar är farliga jävlar! av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards