Alla inlägg den 29 mars 2012

Av Ulf - 29 mars 2012 17:50


Författare: Aimee Bender

År: 2010

Sidor: 324

Förlag: Windmill

ISBN: 978-00-9953-8264


När Rose Edelstein fyller nio upptäcker hon att hon har en magisk förmåga - hon kan avgöra människors känslotillstånd genom att äta den mat de lagar. Plötsligt får Rose reda på allt om sin familjs känslor, även sådant hon inte velat veta.


En sak är säker: Aimee Bender kan skriva! Det är sällan jag blir helt såld på språket i en bok (mycket på grund av att jag alltid fokuserar mest på storyn) men jag knockades av Benders språkvändningar och metaforer. Samtidigt är Benders engelska inte en svår engelska och jag skulle definitivt sätta den här boken i händerna på litteraturintresserade tonåringar som intresserar sig för litteratur på språket i fråga.


En annan sak Bender behärskar till fullo är karaktärsporträtt. Protagonisten Rose är en fascinerande karaktär, även om vi främst får följa hur hennes världsbild formas av hennes mystiska talang, inte av henne själv. Det är en genomgående röd tråd i boken - Rose accepterande av vad hon kan göra och hur hon kan använda det till sin fördel. De övriga karaktärerna är även de försiktigt utmejslade, från Rose märklige bror Joseph till hennes hemligt sorgsna mor. Det är genom hela boken ett intressant persongalleri vi får följa.


Anledningen till att jag inte är alldeles utom mig efter Benders bok är dock att den inte leder någonstans. Det är en trevlig resa, vackert språk, intressanta karaktärer men saknar central konflikt. Här finns ansatser till en sådan flera gånger men Benders bok puttrar lite småtrevligt på mot slutet utan att något egentligen händer. Här finns gott om själ men lite påtaglig substans. Om ordvitsen mig tillåts är det till syvende och sist en god men flyktig smak.


Betyg: 3 ledsna citronkakor av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards