Alla inlägg den 13 mars 2012

Av Ulf - 13 mars 2012 21:54


Regi: Jackie Chan & Li Zhang

Manus: Wang Xingdong & Chen Baoguang

Medverkande: Jackie Chan, Bingbing Li, Winston Chao mfl.

Produktionsbolag: Beijing Alnair Culture & Media/Media Asia Films/Hebei Film Studio mfl.

År: 2011

Längd: 99 min

Land: Kina/Hong Kong

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1772230/


Sun Yat-sen lever i exil i USA där han försöker samla ihop finansiering för att stödja ett uppror mot den i Kina härskande Qingdynastin. Medan Sun kuskar världen runt för att stoppa utländsk finansiering till dynastin bryter revolten ut - något som blir startskottet för fallet av en 2000-årig monarki.


Jag hade verkligen sett fram emot den här filmen av flera anledningar. Som Jackie Chans 100:e (bekräftade!) film var jag mycket spänd på vilket historiskt epos jag skulle bjudas på. Dessvärre är det här en nästan äckligt nationalistisk film, helt i klass med sina mest förenklande kusiner från Hollywood. Manuset är paradoxalt nog tungrott och ytligt på samma gång. Mängder av historisk fakta flimrar förbi på skärmen i form av så pass utförlig text att jag flera gånger fick pausa filmen för att hinna läsa klart. Det är klart och tydligt att manusförfattarna ville ge filmen en rejäl historisk förankring, men det efterlämnar en ganska unken smak i munnen att höra Sun Yat-sen prata om demokrati och republik när man vet vad det till sist ledde till.


Medan manuset är under all kritik kan jag inte helt såga den här filmen. Rent tekniskt är den superb med strålande scenografi och innovativ klippning. Även skådespelarna gör bra ifrån sig, speciellt Chan i en av sina mer seriösa roller. Jag önskar bara att någon hade pushat för att Chan inte skulle göra en kung fu-scen. Missförstå mig inte, jag älskar Chans kung fu-färdigheter på film, men de kanske inte riktigt passade sig här.


Sammanfattningsvis var 1911 Revolution en stor besvikelse - inte minst när man jämför den med den andra storfilmen från Kina förra året, 金陵十三釵 (The Flowers Of War, 2011). Se den istället.


Betyg: 2 blodröda fanor av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards