Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Oscarsgalan 2012: Kortfilmskavalkad del 2 (Pentecost, Raju, The Shore)

Av Ulf - 24 februari 2012 22:46

     


Tacka gudarna för Itunes! Hittade alla kortfilmerna samlade idag förutom La Luna. What gives?! Nåja, här kommer de tre första nominerade i live action-kategorin. Verkar inte som varken Pentecost eller Raju har några officiella posters. Fick ta vad jag hittade. Uppmuntrar fortfarande folk som läser Skitfinkultur och vet var jag kan få tag på de filmer jag saknar på min lista via stream att höra av sig!


Titel: Pentecost

Regi: Peter McDonald

Manus: Peter McDonald

Medverkande: Andrew Bennett, Scott Graham, Michael McElhatton mfl.

Produktionsbolag: National Film Board Of Ireland

År: 2011

Längd: 11 min

Land: Irland

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1866218/


När den unge Damien lyckas knocka en präst med rökelsekaret under en gudstjänst förbjuder hans far honom från att se Liverpool spela Europacupfinalen. Men Damien får en chans att gottgöra sitt misstag när ärkebiskopen själv kommer på besök.


Pentecost är en pärla och elva minuters ren fröjd att se. Peter McDonald har fångat ett punkuppror i miniatyr på ett fantastiskt sätt och jag skrattade så jag vek mig under slutscenen. Se den och skratta gott du med!


Betyg: 5 straffsparkar med 5 möjliga




Titel: Raju

Regi: Max Zähle

Manus: Max Zähle & Florian Kuhn

Medverkande: Wotan Wilke Möhring, Julia Richter, Krish Gupta mfl.

Produktionsbolag: Hamburg Media School

År: 2011

Längd: 24 min

Land: Tyskland/Indien

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl eller 7.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1819651/


Ett tyskt par åker till Calcutta för att adoptera barnhemspojken Raju. När den nyblivne adoptivfadern tappar bort Raju på en lokal marknad börjar paret jaga efter honom i en storstad där de inte kan språket och försvunna barn är en vardagshändelse.


Ambitiöst och drabbande om än lite långsam uppstart för att vara en kortfilm. Det här känns som ett ämne som skulle lämpa sig bättre som långfilm och det är kardinalsynden nummer ett när det gäller kortfilm. Men, välspelat moraliskt drama som ställer frågan om ursprung eller materiellt välstånd är viktigare. Intressant och väl värd en titt.


Betyg: 3+ tveksamma affärsidéer av 5 möjliga




Titel: The Shore

Regi: Terry George

Manus: Terry George

Medverkande: Ciarán Hinds, Conleth Hill, Kerry Condon mfl.

Produktionsbolag: -

År: 2011

Längd: 31 min

Land: Nordirland (i tävlan som autonom region)

Svensk åldersgräns: Ej bedömd, troligen Btl eller 7.

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt2201259/


Paddy försöker dryga ut den lilla a-kassa han får genom att plocka musslor och andra skaldjur på stranden nedanför sitt hus. Samtidigt återvänder Jim till Nordirland efter 25 års frånvaro tillsammans med sin dotter. Det visar sig att Paddy och Jim har en lång historia tillsammans.


En lite ojämnt spelad försoningskomedi med några riktigt roliga förvecklingar. Roliga missförstånd om livets krokiga vägar. Något långsam uppstart, men denna vägs upp mer än väl av en riktigt rolig scen involverande män i gummistövlar som jagas av en häst. Säger inte mer än så.


Betyg: 4 enarmade musselplockare av 5 möjliga





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards