Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Ulf - 21 januari 2012 20:36


Regi: Quentin Dupieux

Manus: Quentin Dupieux

Medverkande: Stephen Spinella, Jack Plotnick, Wings Hauser mfl.

Produktionsbolag: Realitism Films/Canal +/Arte France

År: 2010

Längd: 82 min

Land: Frankrike/Angola

Svensk åldersgräns: 15 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1612774/


En grupp människor samlas mitt i öknen för att titta på vad jag bara kan beskriva som ett metanarrativ om ett levande bildäck som har ihjäl människor med telekinetiska krafter. Varför? Tja, ingen anledning.


Som ovan kanske vittnar om är det i princip omöjligt att beskriva Rubber och samtidigt göra den rättvisa. Den gamle electroräven Quentin "Mr. Oizo" Dupieux har gjort en av de märkligaste filmer jag sett som samtidigt lyckas vara underhållande. Att bara vara "konstig" utan något som helst underhållningsvärde är inte svårt. Det är bara att hjärnfjärta (min nya favoritöversättning av ett engelskt uttryck) ut allt man kan tänka sig. Att däremot göra det underhållande är en mycket svår balansgång. Dupieux lyckas riktigt bra med detta företag med ett riktigt smart manus som ställer frågan varför vissa saker händer (eller inte händer) i filmer som vi aldrig ifrågasätter? Ett klassiskt exempel är att vi i många filmer aldrig ser någon gå på toaletten eller tvätta händerna. Varför är det så? frågar sig Dupieux, och kommer med en lika enkel som briljant lösning: Ingen anledning.


Så varför börjar ett bildäck leva och döda människor? Ingen anledning. Varför har en grupp människor samlats i öknen för att titta på detta genom kikare? Ingen anledning. Rubber hade lätt kunnat bli en riktigt trist konceptfilm, men är något av det mest absurda jag sett och därför ytterst fascinerande. Det är lika delar kitsch som konstfilm och satt till ett fantastiskt soundtrack av Mr. Oizo själv. Skådespelarna spelar andrafiol till det namnlösa bildäcket, eller som en karaktär uttrycker det i filmen: "We don't even know what brand it is!"


Det enda jag kan anmärka på med Rubber är att den gärna hade fått vara ännu mer utflippad. Jag kan garantera att ni aldrig har sett något liknande och att Dupieux troligen är en mycket märklig man. Han är dock en väldigt talangfull berättare och regissör. Rekommenderas.


Betyg: 4+ blodtörstiga bildäck av 5 möjliga





Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards