Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Ulf - 8 januari 2012 12:09


Regi: Sean Durkin

Manus: Sean Durkin

Medverkande: Elizabeth Olsen, John Hawkes, Sarah Paulson mfl.

Produktionsbolag: BorderLine Films

År: 2011

Längd: 102 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1723811/


Efter två års tystnad får Lucy ett förvirrat telefonsamtal från sin lillasyster Martha. Efter att ha tagit med henne hem till sitt sommarhus börjar Martha minnas allt som hänt henne de senaste åren. Ett till en början idylliskt liv på en gård tillsammans med ett gäng övervintrade hippies visar sig snart ha blivit mer och mer sektlikt...


Det här var film nummer två i mitt "ångestmaraton" igår. Efter att ha sett Shame var jag redan psykiskt utpumpad och Martha Marcy May Marlene satte sista spiken i kistan för mitt välbefinnande. Jag har haft riktigt märkliga drömmar natten som gått. Hur som helst är även den här filmen riktigt bra. Elizabeth Olsen, syster till de mer namnkunniga Olsensystrarna Mary-Kate och Ashley, visar var skåpet ska stå och vem som fick talangen i familjen. Hon skådespelar med en sårbarhet och ett uttryck som man inte kan förvänta sig av en 22-åring. Olsen verkar ösa ur en brunn av smärta och gör en av förra årets bästa rollprestationer. Jag hoppas att hon får ordentligt med uppmärksamhet för den här rollen. Härnäst ska hon spela titelrollen i en adaption av klassikern Therese Raquin (2013). Det kommer bli riktigt intressant att se. Olsen har god hjälp i birollerna av Sarah Paulson och framförallt John Hawkes. Hawkes har ett utseende som gör honom perfekt som karismatisk sektledare och han är riktigt jävla obehaglig i vissa scener.


Sean Durkins manus och regi är även de väldigt bra. Det är svårt att tänka sig att det här är hans första långfilm i både registolen och bakom ordbehandlaren. Durkin är helt klart ett namn att lägga på minnet för framtiden. Det enda jag har att anmärka på är i viss mån tempot och vissa aspekter av sektens uppbyggnad. Det är inte lätt att komma runt sådana detaljer med mig eftersom kriminalpsykologi har varit ett stort intresse för mig sedan tonåren. Men på det hela taget är Martha Marcy May Marlene en riktigt, riktigt bra film som bara precis missar toppbetyget. Om nu Olsen inte hade varit så förbaskat lik en polare till mig hade jag sluppit rysa så mycket i efterhand.


Betyg: 4+ skulle du litat på en man med John Hawkes skägg? av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards