Alla inlägg den 20 september 2011

Av Ulf - 20 september 2011 20:27



Det finns vissa filmer jag aldrig kan släppa. David Lynchs Wild At Heart (1990) är en av dessa. Förutom att vinna Guldpalmen i Cannes innebar filmen också ännu en Oscarsnominering för en av Lynchs filmer (Best Supporting Actress - Diane Ladd). För mig personligen var Wild At Heart mitt första möte med David Lynchs långfilmer. Lynchs fantastiska, våldsamma och vackra värld innebar kärlek vid första ögonkastet. I ett återkommande inslag här på bloggen ska jag visa upp några valda scener från diverse filmer som på något sätt påverkat mig som filmdåre, positivt eller negativt. Vi börjar alltså med Wild At Heart.


Scen: "You fellows have a lot of the same power E had"


Kontext: Sailor och Lula är ute på sin första utekväll efter Sailors långa fängelsestraff. En något överförfriskad kille försöker stöta på Lula... det skulle han inte gjort. Men det är inte poängen. Poängen är bandet Powermads tolkning av Elvis Prestleys Love Me. Foto, ljudproduktion, musik, det överteatraliska skådespelet - allt är friggin perfekt!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards