Alla inlägg den 2 september 2011

Av Ulf - 2 september 2011 18:56


Regi: Mike Barnett

Manus: ?

Medverkande: Master Legend, Mr. Xtreme, Dark Guardian mfl.

Produktionsbolag: Theodore James Productions

År: 2011

Längd: 81 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: Ej bedömd (IMDD), troligen från 7 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1792621/



Mike Barnett dokumenterar de senaste årens ökning av "riktiga" superhjältar i USA - män och kvinnor som drar på sig dräkter och ger sig ut för att göra städernas gator säkrare.


Jag snubblade över den här dokumentären av ett misstag och eftersom jag är galen i allting superhjälterelaterat införskaffade jag mig den genast. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig - socialporr eller helt enkelt ett porträtt av personer som vill göra gott. Jag fick båda.


Superheroes börjar som en kuriositet av "titta-på-apan"-slaget. Speciellt den Orlandobaserade superhjälten Master Legend framställs som en borderline-alkoholist som mest drar runt på gatorna för att "hela" folk med sina superkrafter (som han uppenbarligen tror att han har). Men när dokumentären börjar fokusera på New York och dess superhjältar blir det plötsligt mycket intressant. Superhjältegruppen The New York Initiative framstår som en paramilitär gruppering vars metoder måhända är tveksamma (exempelvis ägnar de sig i viss mån åt brottsprovokation) men de får saker och ting gjorda. Det blir ännu mer intressant när vi får följa Dark Guardian - en kampsportsinstruktör som helt sonika söker upp knarklangare i New Yorks parker och konfronterar dem.


Men Superheroes är inte bara en dokumentär om brottsbekämpning. Superhjältegrupperna visar sig lägga ner mycket tid på socialt arbete och välgörenhet. De vill framförallt göra vardagen lite drägligare för samhällets svagaste och utstötta, ge dem mat och kläder. Det är faktiskt väldigt rörande. Idealismen är väldigt uttalad och den gamle aktivisten i mig väcks till liv gång på gång. Deras sociala arbete är verkligen inspirerande!


Jag rekommenderar Superheroes till alla som är intresserade av superhjältar, till alla världens cyniker (som jag själv tillhör då och då...) och till alla som någon gång haft drömmen om att göra världen lite bättre. Det enda jag kan invända mot är att jag skulle vilja ha lite mer fokus på hjältarnas förhållande med polisen, problem med vigilantism och djupare inblick i dessa fascinerande personers psykologi. De flesta av hjältarna som porträtteras har nämligen en sak gemensamt - de kommer från trasiga hemförhållanden, har utsatts för övergrepp och/eller misshandel men har valt att vända sin smärta till något positivt för både sig själv och andra. Det är verkligen inspirerande.


Betyg: 4 I'm the goddamned Batman! av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards