Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

Filmer för sjukdom

Av Ulf - 27 augusti 2011 16:36



Att det suger att vara sjuk kan vi nog alla hålla med om. Sedan i onsdags har jag haft en förkylning från helvetet som vägrar släppa taget. Den fick mig bland annat att missa The Arks bejublade spelning på Malmöfestivalen så just nu tycker jag ordentligt synd om mig själv. Hur som helst, även om det suger att vara sjuk som vuxen kunde det åtminstone vara drägligt som liten - inte minst eftersom man då hade en anledning till att dega framför ett gäng filmer hela dagarna. Eftersom min familj begåvades med en videobandspelare ganska sent under min uppväxt slog "nyhetens" behag till med storsläggan när jag var omkring elva år gammal. Jag spelade helt enkelt in i princip alla filmer som var av minsta intresse för mig. Vissa filmer såg jag gång på gång när jag var sjuk. Fråga mig inte varför det just blev dessa, men här är i alla fall de fem filmer som jag lyckades slita ut VHS-kopior av som tonårig sjukling.


1. Indiana Jones & The Temple Of Doom (1984)


Kanske inte världens fräschaste film att se när man låg däckad, med "chilled monkey brains", "snake surprise" och allt, men av någon anledning föredrog jag denna del i Indy-trilogin (fjärde film? vilken fjärde film?) när jag var sjuk. Kanske för det var den mest lättsamma av de tre.


2. For Your Eyes Only (1981)


Det finns åtminstone en handfull Bond-filmer som är bättre än ovanstående sena Roger Moore-installation, men den hade något som gjorde att det är den film i serien jag sett absolut flest gånger. Även om Blofelds något oceremoniella död i öppningen stör mig idag var det inget som mitt barndomsjag hade särskilt svårt för. Dessutom är biljakten med den skruttiga gamla Fiaten fantastisk. 


3. Who's Harry Crumb? (1989)


En egentligen ganska usel komedi med John Candy som av någon anledning gick varm när febertermometern peakade. Kanske var den dåliga humorn ännu sämre när jag hade feber. Vem vet? Har inte sett filmen ifråga sedan jag var cirka 15. Kanske dags att gräva upp den igen.


4. Gremlins 2: The New Batch (1990)


Likaså som punkt ett på listan var den mest lättsamma i den serien är andra filmen om Gremlins så otroligt mycket mer lättsam än sin föregångare. Totalt kaosartad. En bra film om man såväl är frisk som sjuk... fast ännu bättre med några graders feber.


5. Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back (1980)


En fantastisk film i alla väder och sinnesstämningar. Troligen min favoritfilm under de tidiga tonåren så det var inte så konstigt att jag slet ut mittenfilmen i min box med originaltrilogin. Lyckades hitta en ny kopia på nätet något år senare så nu har jag återigen Star Wars-sagan i fyra eller fem kompletta utgåvor.


Okej, nu ska jag bara köra ut den rosa elefanten ur rummet och stoppa färgen som rinner på väggarna. Väl mött. Host, host, snörvel.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards