Alla inlägg den 24 juli 2011

Av Ulf - 24 juli 2011 15:39




Först några ord om Norge. Jag reagerar väldigt sällan på saker som händer utanför kultursfären här i bloggen. Det är ett aktivt val eftersom jag inte vill blanda in den övriga världen i en blogg som främst handlar om olika former av eskapism. Men vissa saker kan man inte värja sig emot. Jag ska inte spekulera och orera om vad som hänt utan helt enkelt säga att Norges sak är vår och att jag hoppas på liv och välgång för alla överlevande. Nu, mer film.


Regi: David Yates

Manus: Steve Kloves (efter J.K Rowlings roman med samma namn)

Medverkande: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint mfl.

Produktionsbolag: Heyday Films

År: 2010

Längd: 146 min

Land: Storbritannien/USA

Svensk åldersgräns: 11 år

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0926084/


Med Dumbledore död tvingas Harry och hans vänner på flykt från Voldemort och hans Death Eaters. Harry, Ron och Hermione tar sin tillflykt till skogen där de försöker komma fram till en plan för att hitta och förstöra de kvarvarande föremålen med delar av Voldemorts själ. Men medan kriget drar närmre blir det även spänningar inom den lilla gruppen...


Jag har väntat med att se den här filmen av den enkla anledning att den är uppdelad i två delar. Innan jag såg del 1 var jag väldigt osäker på varför Yates valt att bryta upp historien, men jag måste faktiskt säga att det var rätt val. Del 1 är upptakten till den stora slutstriden och eftersom den får ta sin tid med karaktärerna och deras relationer är det också en av de klart bästa filmatiseringarna av boksviten. Den är inte lika actionspäckad som de tidigare delarna, något som vissa recensenter anmärkt på, men om man har läst böckerna har man redan sett hur Rowlings stil utvecklas och blir mörkare allt eftersom huvudkaraktärerna blir äldre.


De tre huvudrollsinnehavarna, Grint, Radcliffe och Watson, har verkligen vuxit med sina roller och den tidigare svaga länken i trion, Watson, gör här ett väldigt bra jobb. Dessvärre känns det som Potter själv, Radcliffe, går lite på tomgång. Den bäste av de tre är nu som tidigare Rupert Grint. Jag hoppas verkligen att Grint kan hitta fler stora roller efter Pottersagans slut och att hans karriär inte dör med rollen som Ron.


Även regin är mer stilsäker än tidigare. Yates, som fick ta över regiansvaret i och med Harry Potter & The Order Of The Phoenix (2007), visar att han var rätt man för jobbet. Han har lyckats få fram det bästa ur sina unga skådespelare och lyckats "tygla" de väldigt spretiga elementen från de första filmerna i serien. Det enda jag har att klaga på är hur både Snapes och framförfallt Dracos karaktärer inte får tillräckligt med spelrum. I Dracos fall är det viktig motivation som kommer ha bäring på sista delen av serien som går förlorad. I Snapes fall är det lite konstigt att vi inte får veta mer om hans känslor efter att ha mördat den störste trollkarlen av dem alla. Dessutom borde alla filmer ha mer Alan Rickman.


Harry Potter & The Deathly Hallows Part 1 är helt enkelt en väldigt bra film som jag rekommenderar till alla fans av serien. Samtidigt rekommenderar jag alla filmerna från och med Harry Potter & The Goblet Of Fire (2005) - fantasyfilm på hög nivå.


Betyg: 4 payback is a bitch av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards