Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Ulf - 8 juli 2011 15:44


Titel: Paganinikontraktet

Författare: Lars Kepler

År: 2010

Sidor: 565

Förlag: Månpocket (hårdpärm av Albert Bonniers Förlag)

ISBN: 978-91-7001-883-1


Carl Palmcrona, generaldirektör för svensk vapenexport, hittas hängd i sin lägenhet i Stockholm. Samtidigt, på en båt i Stockholms skärgård, attackeras den kända fredsaktivisten Penelope Fernandez, hennes pojkvän och syster av en främmande man. Det är två brott som till synes inte har någon koppling med varandra. Kriminalkommissarie Joona Linna börjar dock snart se ett samband mellan de två händelserna – ett samband som kan få internationella konsekvenser.


Andra boken om kriminalkommissarie Joona Linna är precis som sin föregångare (Hypnotisören, se nedan) en väldigt spännande kriminalroman som är svår att lägga ifrån sig. Kommissarie Linnas envishet börjar dock gå mig på nerverna något vid det här laget. Den skulle inte gjort det om han någonsin hade fel och hans överordnade hade rätt i att säga till honom att släppa saker och ting, men tydligen är Linna ett deduktivt geni i klass med Sherlock Holmes. Dessutom är han närstridsexpert och kan en hel massa om klassisk musik. Han är helt enkelt lite för bra för att vara verklighetstrogen. Dessutom vänder jag mig mot Keplers (ja, jag vet att det är en pseudonym, men jag tänker fortsätta använda ”hans” namn) kvinnoporträtt som i princip består av ”den väna lilla älvan” som antingen kan vara stentuff eller ett offer och den vimsiga medelålders kvinnan som antingen kan vara lite påflugen eller insnöad i sin sociala klass. Det blir inte så mycket variation.


Paganinikontraktet har tack och lov kvalitéer som uppväger dessa brister. Språket är fortfarande väldigt bra för att vara en kriminalroman och som tidigare nämnt är det en riktig page turner. I min recension av Hypnositören klagade jag dessutom över att jag tyckte historien spretade lite väl mycket och att Kepler kastade ut uppenbara villospår som sedan bara mynnade ut i ingenting. Paganinikontraktet är en mycket mer sammanhållen och tät bok än sin föregångare även om de är nästan lika långa. Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att boken gärna kunde varit 100 sidor kortare.


Paganinikontraktet är till syvende och sist tyvärr något sämre än förra boken i serien. Även om den är skickligare konstruerad och språket är lika bra som sist känner jag inte alls lika mycket med karaktärerna. Penelope Fernandez får exempelvis inte en särskilt bra karakterisering och förra bokens hjärta, Erik Maria Bark, lyser helt med sin frånvaro. Det är fortfarande spännande, bättre än de flesta svenska kriminalromaner på marknaden, men jag vet att Kepler kan bättre.


Betyg: 3+ böcker som helt klart kommer filmatiseras av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards