Alla inlägg den 23 april 2011

Av Ulf - 23 april 2011 20:56


   


Originaltitel: Bright-sided: How the relentless promotion of positive thinking has underminded America

Författare: Barbara Ehrenreich

År: 2009 (svensk utgåva 2011)

Sidor: 232

Förlag: ? (svenskt förlag Leopard Förlag)

ISBN: 978-91-7343-334-1


När Barbara Ehrenreich får sin bröstcancerdiagnos råder läkaren henne att hon ska se sin cancer som en gåva - ett sätt att utveckla sig själv på. Ehrenreich tar mycket illa vid sig och gör en djupdykning i varför det i västvärlden i allmänhet och USA i synnerhet är "förbjudet" att vara nedstämd och ledsen även om man har en fullgod anledning. Är ens påbudet med att ständigt tänka positivt ens en god idé under de bästa förutsättningar?


De som känner mig vet att jag inte alltid är världens gladaste. De senaste månaderna har jag fått vända hela mitt liv 180 grader då flickvän, hem och jobb försvann på en vecka. Det är klart att en sådan omställning blir chockartad och att man sörjer. När det var som mörkast fanns det dock en person som höll mig under armarna och visade mig att det är okej det här med sorgeprocess. Gå igenom den och du kommer vara starkare på andra sidan. Det är klart att jag visste om det här själv rent intellektuellt, men det är lätt att känna sig som en sämre människa än genomsnittet när man inte riktigt orkar ta tag i saker och ting. Det är därför Ehrenreichs bok är därför en otrolig befrielse för mig att läsa.


Boken visar på ett tydligt sätt hur överdrivet positivt tänkande kan leda till mycket skrämmande konsekvenser. Bland annat får finanskrisen en ganska tydlig orsaksförklaring i den överdrivna optimism som fanns hos finansfolk världen över. Ehrenreich visar hur analytiker som motsatte sig talet om guld och gröna skogar fick rådet att inte "vara så negativa". Ett annat exempel, som verkligen bara får mig att vilja skrika av vanmakt, är The Secret av Rhonda Byrne, eller som den beskrivs i ett avsnitt av The Simpsons: "The Secret power of wanting stuff". I korthet går boken ut på att om man skickar ut positiv energi och visualiserar att man kommer klara en sak kommer man också göra det. Det kanske låter oskyldigt, men Ehrenreich tar upp fall med personer som ruinerat sig med detta tankesätt eftersom det inte tar hänsyn till de bakomliggande faktorerna till problemen man försöker lösa. För att hårddra - om ett träd faller på dig kanske du ska kasta dig åt sidan istället för att vara positiv om att det inte kommer träffa dig.


Det bästa med Ehrenreichs bok är att hon inte ställer upp en antites med negativt tänkande (hur skulle det se ut?) utan gör helt enkelt en syntes av positivt och negativt tänkande - den där lilla saken som kallas för realism. Realistiska förväntningar på dig själv och andra gör också att du inte kommer falla lika hårt när saker går fel. För saker kommer gå fel - tricket är om vi kan lära oss från våra misstag eller upprepar dem.


Föga förvånande är Ehrenreichs text väldigt centrerad kring USA och det är väl egentligen det jag har att invända. Ibland är det svårt att finna relevansen för mig som svensk (exempelvis megakyrkorna med urvattnade former av kristendom och istället positivt tänkande som ledstjärna) och jag kom på mig själv med att vilja ha en svensk undersökning av samma problematik. För även om vi knappast är i samma positiva sötsliskighetsskål som genomsyrar mycket i USA så är vi definitivt på väg dit i en begränsad utsträckning. Speciellt tydligt blir det om du går in på arbetsförmedlingen och ser alla "coacher" eller bläddrar i valfri veckotidning och ser annonser om diverse new age-rådgivning. Det är knappast något fel med positivt tänkande, men att, ursäkta franskan, sitta på röven och hoppas att saker ska ordna sig för du är positiv är både naivt och farligt.


Betyg: 4 jag ska också bli coach - tänk att få betalt för att spy plattityder! av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards