Alla inlägg den 5 april 2011

Av Ulf - 5 april 2011 13:55


Titel: Kråkflickan

Författare: Jerker Eriksson & Håkan Alexander Sundquist

År: 2010

Sidor: 395

Förlag: Pocketförlaget

ISBN: 978-81-86675-06-6


Kriminalkommissarien Jeanette Kihlbergs och psykoterapeuten Sofia Zetterlunds vägar korsas då en rad mystiska mord på unga pojkar av utländsk härkomst drabbar Stockholm. Då pojkarna tycks vara illegala invandrare gör bristen på uppgifter om offren att utredningen får kämpa i motvind. Samtidigt försöker Zetterlund hjälpa två till synes helt olika klienter som båda uppvisar tecken på multipla personligheter.


Om ovanstående beskrivning låter lite torftig är det för att jag hade stora svårigheter att skriva en synopsis som inte avslöjar alltför mycket av handlingen. För jag vill att just du ska läsa den här boken. Anledningen är lika enkel som för mig förvånande - det här är en bra svensk deckare.


Finns det en genre jag har problem med är det svenska deckare. De flesta jag läst har jag läst eftersom det inte fanns något annat att läsa på stället jag råkade befinna mig. De brukar vara extremt lättuggade, fulla med klyschor och språkbehandlingen brukar vara under all kritik. Kråkflickan hamnade i min ägo av samma anledning - jag behövde desperat något att läsa och gick in på Pressbyrån innan en bussresa för att hitta något. De första 50 sidorna eller så fanns det inget som jag inte åtskilliga gånger läst förr och jag undrade om jag helt enkelt skulle lägga ner boken och spela spel på mobiltelefonen istället. Sen händer något.


Boken lyckades gripa tag i mig på ett sätt som är ovanligt att deckare gör, svenska eller utländska, och när jag kom hem igen sträckläste jag resten av den fram till klockan 04.30 på morgonen. Det brukar betyda att boken är bra. Visst finns här språkliga grodor som språkpolisen börjar värma upp piketbussen för ("Stockholm är otrogen som en sköka") men Kråkflickan har något som de flesta deckare nuförtiden saknar - karaktärer jag kunde bry mig om. Ibland verkar författarna dock hamna i samma fälla som Stieg Larsson gjorde - slå knut på sig själva för att ingenting de skriver ska kunna uppfattas som kvinnofientligt. Kort sagt, det blir lite påklistrat med feministisk teori i inre monolog ibland.


Det här är mindre klagomål och ingen anledning till att inte läsa den här boken. Det är ovanligt med bra svenska deckare och när andra delen i trilogin kommer ut om mindre än en månad vet jag att jag kommer kura ihop mig i soffan med en ny del i något som kan bli något riktigt stort.


Betyg: 4+ det där är inte den typen av revolutionär ungdom jag var med i som tonåring av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards