Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Jakten på en mördare

Av Ulf - 14 november 2010 12:06



Noterat: Min utgåva har undertiteln "spaningsgruppen som löste mordet på Helén i Hörby". Ingen bild funnen till denna utgåva.


Titel: Jakten på en mördare

Författare: Tobias Barkman

År: 2009

Sidor: 374

Förlag: Bonnier Pocket

ISBN: 978-91-7429-061-5


När Kristianstads polisdistrikt drabbas av sitt första spaningsmord på ett decennium faller lotten att lösa fallet på nyutnämnde kriminalchefen Per-Åke Åkesson. Åkesson och hans kollegor lyckas lösa både det här mordet och flera andra. Samtidigt har Malmös polisdistrikt inte kommit någonstans med att lösa det uppmärksammade mordet på tioåriga Helén Nilsson i Hörby. Efter att de två distrikten slagits samman och Åkesson av diverse anledningar hamnat ute i kylan bestämmer han sig för att börja nysta i det nu nästan 15 år gamla mordet.


Jag slås av ett replikskifte som jag och min syster en gång hade om min absoluta tv-favorit Twin Peaks (1990 - 1991). Hon tyckte det inte var så konstigt att jag tyckte om serien så mycket eftersom, som hon sa, "du bor i Twin Peaks". Jag kommer alltså från Hörby, den lilla sömniga skånska småhålan varifrån Helén Nilsson försvann 1989. Den här boken visar hur rätt min syster hade.


Hörby, runt 1989, var fullt av diverse kufar och märkliga människor. Åkesson uppger förvånat i boken att han undrar vad som egentligen pågår på orten. Vid tiden av Heléns försvinnande rörde sig över 20 personer dömda för sexualbrott och/eller våld mot barn i byn.


Barkman har skrivit en reportageroman som håller väldigt hög klass. Han undviker de vanligaste fällorna man hittar i andra kriminalreportage, så som klyschiga och fingerade dialoger. Barkman medger att vissa dialoger är fingerade för att kunna visa på hur polisarbetet fungerade, men det märks aldrig. Språket är rappt, journalistiskt och lätt att ta till sig. Däremot märkte jag att jag skulle vilja ha en lite bättre kapitelindelning. Det är väldigt långa kapitel vilket gör att man bör ha lite tid när man sätter sig ner med boken. Dessutom skulle jag vilja ha ytterligare lite mer fokus på jakten på Heléns mördare. Det är visserligen främst av personligt intresse eftersom jag kommer från just Hörby.


Det här är en väldigt bra bok, om än med vissa tveksamheter i redigeringen, för den som vill veta hur svensk polis arbetar med mordutredningar - fjärran ifrån amerikanska tv-serier.


Betyg: 4 skånska småhålor jag aldrig kommer se på samma sätt igen av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards