Direktlänk till inlägg 19 september 2010

I'd like to thank the academy...

Av Ulf - 19 september 2010 15:11

Det är inte varje dag man får pris för något. Det är alltid smickrande när folk tänker på en, även om det "bara" gäller ett internetpris. Skitfinkultur har nämligen fått äran att motta följande pris från Peter Olsson på bloggen Bibliopepe

 



Motiveringen lyder som följer: "Min kompis Ulf driver bloggen Skitfin kultur. Bloggens självpåtagna uppdrag är att lyfta den så kallade skitkulturen och låta den spela på samma planhalva som finkulturen. Ett mycket hedervärt mål och otroligt läsvärt. Ulf skriver recensioner och inlägg om det mesta som kan räknas till kulturområdet. Böcker, filmer, musik, spel. Nämn något och jag slår vad att Ulf har skrivit om det eller kommer att skriva om det. Ett stort plus till det mycket roliga betygssystemet. Här kommer ett exempel från recensionen av senaste Twilight-filmen: 'Betyg: 1 stäng-munnen-för-fan-innan-något-flyger-in-Stewart av 5 möjliga.'"


Fina ord som värmer. Tack Peter! När man får det här priset ska man göra följande:


1. Lägg in bilden i bloggen.

2. Tacka och länka till den som nominerade dig.

3. Ge nomineringar till sju andra bloggare och länka till dem.

4. Berätta sju intressanta fakta om dig själv.


Eftersom jag inte läser särskilt många bloggar regelbundet blir punkt 3 något svår. Hur som helst nominerar jag följande bloggar:


1. Min första favorit är något så ovanligt som en intressant personlig blogg. Katarina lyckas på bloggen Äppelkäck skriva intressanta och väldigt roliga inlägg om sin vardag som undersköterska på Umas. Vad som skiljer Katarinas blogg från andra personliga bloggar är hennes språk och humor som oftast är klockren. Fler undersköterskor som Katarina Björk till vården!


2. Det smyger sig på. Min sambo Elli hittar något i media och petar först lite på det med roliga formuleringar för att sen kasta sig mot strupen med fantastisk sarkasm och ironi på bloggen Bokmasken. När hon inte gör det recenserar hon film och framförallt litteratur. Jag har aldrig mött någon som kan sluka böcker så som Elli. Om hon ville hade hon säkert kunnat plöja igenom ett helt bibliotek (mindre bibliotek, men ändock) på några år. Jag tror faktiskt jag ska föreslå det.


3. Peter Olssons andra blogg, WikiPepe, har legat i träda sedan i maj men jag hoppas verkligen den kommer tillbaka med fler inlägg snart. Bloggen är ett ypperligt ställe att hålla sig uppdaterad när det gäller det mesta som händer i världen, främst med betoning på politik. Peter kan vända ord som få för att på ett enkelt sätt uttrycka vad många journalister dessvärre dränker i fikonspråk.


Se där ja, det blev tre bloggar varav två som inte är särskilt inriktade på litteratur (vilket jag nyss insåg att priset är). Nåja, även om WikiPepe och Äppelkäck inte inriktar sig på litteratur på ett rakt sätt så vill jag ändå hävda att deras litterära kvaliteter är så pass goda att de borde tilltala bokälskare ändå. Nåväl, sju intressanta fakta om mig själv coming up:


1. Jag har väldigt selektiv koordination. Min öga-hand-koordination är lysande. Min koordination när det gäller fötterna precis tvärtom.


2. Jag har en gång simmat från Barsebäck till Landskrona. Tog bussen hem.


3. Jag har tappat räkningen på antalet filmer i mitt filmbibliotek (det vill säga riktiga, fysiska filmer, inte nedladdade filer). Vid senaste räkningen var antalet dryga 5 000.


4. Min vänsterfot har bara fyra tår. Lilltån och tån bredvid (ringtån?!) har alltid varit sammanvuxna till en enda tå. Detta faktum utnyttjade Ulf, 6 år gammal, till att äckla flickor på förskolan.


5. På tal om tår är tån bredvid stortån på min högerfot (pektån?!) det enda ben i kroppen jag brutit rakt av - åtta gånger dessutom. Tydligen blir tår extremt sköra när man en gång brutit dem.


6. Jag är gammal Skånemästare i Judo och tränade en mängd olika kampsporter när jag var yngre.


7. I tonåren var jag med i en rad olika band. Det mest långlivade var ett bluesrockband som hette Bad Mojo. Vi öppnade för skalegenderna Liberator en gång. Det var stort. Vi öppnade även för Brolle på Hörby fritidsgård. Det var inte så stort.

 
 
Pepe

Pepe

19 september 2010 16:15

Hej Ulf
Tack för nomineringen av Wikipepe. Får se om den återuppstår. Tappa lite sugen, plus att bokbloggen tog överhanden.

http://bibliopepe.blogspot.com/2010/09/prisamig.ht

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Ovido - Quiz & Flashcards