Alla inlägg den 9 juli 2010

Av Ulf - 9 juli 2010 12:16




Regi: James McTeigue

Manus: Matthew Sand & J. Michael Straczynski

Skådespelare: Rain, Naomie Harris, Ben Miles etc.

Produktionsbolag: Silver Pictures

År: 2009

Längd: 99 min

Land: USA/Tyskland

Svensk åldersgräns: 15 år


Raizo växer upp i en av en handfull hemliga ninjaklaner som en av de bästa eleverna. Hans sejour i templet får dock ett abrupt slut när han vägrar döda en kvinna som vill fly från klanen. Raizo tar sin tillflykt till Berlin varifrån han kämpar för att decimera sin före detta familj - bokstavligen. Samtidigt har Europolagenten Mika till slut fått gehör för sina teorier om ett hemligt lönnmördarsällskap - något som kommer placera henne mitt emellan Raizo och hans mål.


Ja, herregud, var börjar man? En av mina favoritmanusförfattare Straczynski (exempelvis Babylon 5) hyrdes in till den här filmen för att rädda Sands "manus" på mindre än tre dagar. Jag undrar hur originalmanuset såg ut om man ser till den slutgiltiga filmen. Det här är dravel, rent dravel. Ninjas är, som vi alla vet, tillsammans med cowboys, jedis och pirater bland det coolaste som finns. Så är inte fallet här. De har verkligen inga personligheter att tala om och de få gånger filmen glänser till är i vissa av de fruktansvärt brutala fightingscenerna - som dessvärre också är totalt ologiska inom filmens egen kontext. Det verkar som om Raizo och grabbarna har väldigt selektiv skicklighet som varierar lite beroende på vad manuset behöver.


Skådespelarna, om vi kan kalla dem det, är under all kritik. Rain (ja, han heter så...) var med i den eminenta Saibogujiman Kwenchana (I'm A Cyborg, But That's OK, 2006) men den charm han uppvisade i den filmen är som bortblåst här. Visserligen får han inte så mycket att arbeta med heller, men frågan är om regngossen inte ska satsa på sin musikkarriär istället om han tänker göra sånt här skit. Naomie Harris är totalt ointressant i den kvinnliga huvudrollen och ärligt talat kan jag inte ens komma ihåg hur resten av skådespelarna ser ut. Inte ett särskilt gott betyg med andra ord. 


Det är klart att jag inte hade väntat mig ett mästerverk när jag började se en film som heter Ninja Assassin. Jag hade däremot förväntat mig en rolig popcornrulle som fick adrenalinet att pumpa. Vad jag fick var istället en sörja utan dess like med en del snygg fighting som förgäves försökte rädda något som inte ens den store Straczynski kunde återuppväcka från de döda.


Betyg: 1+ den där kedjan ska definitivt inte användas så där av 5 möjliga


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards