Direktlänk till inlägg 28 maj 2010

Blondie

Av Ulf - 28 maj 2010 17:38



Titel: Blondie

Författare: Birgitta "Blondie" Andersson

År: 2010

Sidor: 328

Förlag: Lind & Co

ISBN: 978-91-85801-79-4


I sin självbiografi berättar Birgitta Andersson, främst kallad "Blondie", om sin uppväxt och sitt liv på samhällets skuggsida. Från fattiga förhållande på Söder i Stockholm till epitetet som Sveriges gangsterdrottning många år senare får vi följa med Blondie genom hennes tunga drogmissbruk, sitt liv som prostituerad, uppskattad journalist, förfalskare och mor.


Jag visste inte riktigt vad jag väntade mig av den här boken. Jag hade redan några liknande levnadsöden i bokhyllan, så som Richard Flingas Iskallt och stenhårt, som var ett intressant levnadsöde om än inte en särskilt bra bok. Dessvärre har Blondie samma problem. Andersson har levt ett liv som få ens kan fatta, men häri finns också ett problem - jag vet inte om jag tror henne. Gång på gång berättar Andersson att hon är en ytterst skicklig bedragerska som kan ta sig ur hotfulla och jobbiga situationer med sina skådespelartalanger. Ibland fick jag känslan att fabulerandet hon beskriver också har smugit sig in i bokens sidor. Antingen det, eller så är verkligen de allra flesta män i Sverige våldsamma djur som inte vill något hellre än att våldta kvinnor. Missförstå mig inte, jag tror säkert att många av upplevelserna Andersson beskriver i boken är fullständigt korrekt återgivna, men alla?


Som de flesta andra har jag någon eller några i min bekantskapskrets som fastnat i knarkträsket. Det är antagligen oundvikligt om man inte växer upp helt skyddad från omvärlden. Jag tänker tillbaka på folk jag känt som har varit narkomaner vid ett eller annat tillfälle i sina liv. De har också historier att berätta, både trevliga och mindre trevliga, men deras berättelser är inte den enorma svärta den här boken utstrålar. Det är sant, jag tillhör inte samma generation som Andersson och samhället har säkerligen förändrats markant för de som hamnar på dekis, men kan det ha ändrats mycket? Det tål definitivt att undersökas och om det visar sig att jag har haft helt fel är jag man nog att erkänna det. Jag återkommer i frågan.


Nåväl, som jag redan varit inne på är detta mer ett intressant levnadsöde än vad det är en bra bok. Språket varierar mellan att vara otroligt träffande och kännas som kanonkulor i magen till att bli forcerat och för svävande för min smak. Det är väl egentligen det enda jag kan säga om saken utan att recensera en människas liv. Självbiografier lider på så sätt lite av samma recensionssvårigheter som dokumentärer men i ännu större utsträckning. Så om levnadsöden är er kopp te generellt är det här ett av de mest spektakulära jag läst om. Själv är jag rejält kluven.


Betyg: 2+ eländes-eländes-elände av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards