Alla inlägg den 24 maj 2010

Av Ulf - 24 maj 2010 17:36

 


Under sex säsonger har vi kunnat följa händelserna på en mystisk ö där x antal människor har underhållit oss med mer och mer ologiska krumsprång. Under förra årets decemberranking skrev jag att Lost till sist hade kollapsat under sin egen tyngd och blivit ganska löjlig om man försökte analysera vad som egentligen hände. Trots det var den underhållande. Nåja, sista säsongen var en berg och dalbana utan dess like när det gällde underhållning kontra logik och sammanhängande story. Jag var dock ganska positiv till hur saker och ting utvecklade sig - tills igår.


Sista avsnittet, eller dubbelavsnittet om man ska vara petig, var en förvirrad sörja där fan och hans moster skulle ha cameos och lyckliga slut. "Förklaringen" på vad tusan som hänt på ön under sex säsonger lyckades bara bli en övertydlig efterkonstruktion. Ärligt talat, jag bryr mig in om vad eventuella fanboys säger - detta var helt enkelt inte bra utan ett totalt fragmenterat slut som föll tillbaka på en trött kristen-judisk världsbild som jag in i det sista hoppades på att slippa.


Det är svårt att skriva något mer specifikt om sista avsnittet utan att spoilers stora som Titanic slinker med i den här texten. Låt mig bara säga att den som väntar på att få svar på några av de mest efterhängsna gåtorna i serien kommer bli besviken. Samtidigt kan jag inte tycka riktigt illa om avsnittet som sådant. Det här är ett riktigt bra fristående tv-avsnitt, med betoning på fristående. Om det inte skulle stå som avslutning för en av det senaste decenniets största tv-serier vore det okej.


Lost är slut och må skiten vila i frid. Ännu en tv-serie att lägga till handlingarna. Det tråkiga är att om 10 år kommer jag antaligen knappt komma ihåg den. Det är synd på en serie vars första säsong fick mig att räkna ner dagarna tills nästa avsnitt.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards