Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Ulf - 24 mars 2010 17:04



Regi: Jeff Kanew

Manus: Jeff Buhai, Miguel Tejada-Flores, Steve Zacharias

Skådespelare: Robert Carradine, Anthony Edwards, Curtis Armstrong mfl.

Produktionsbolag: 20th Century Fox

År: 1984

Längd: 90 min

Land: USA

Svensk åldersgräns: 15 år


Lewis och Gilbert ska lämna high school-livet bakom sig och börja på Adams College. Dessvärre är de helt ovetandes om att de ses som nördar av gemene man. Detta blir väldigt tydligt när de kastas ut från sina rum av skolans fotbollslag. Efter en sejour i en sunkig gymnastiksal lyckas dock Gilbert och Lewis hitta ett hus tillsammans med några andra, mer eller mindre, socialt missanpassade individer. Men fotbollslaget har bara börjat...


När jag var omkring tolv år gammal hade jag redan hunnit vara intresserad av flickor i några år. När jag fick höra talas om att man faktiskt fick se bröst i den här filmen blev det ett uppdrag att få tag i den. Säg efter mig, barn, det var tiden innan Internet. Hormonella pojkars tillgång till nakna kvinnor på bild var inte som den är idag. Hur som helst så såg jag till sist filmen någon gång mitt i natten på okänd kabelkanal. Någonting oförutsett hände dock. Jag återvände gång på gång till filmen av någon anledning. Kanske var det för att jag identifierade mig själv med nördarna? Antagligen var det så.


Det här är inte stor filmkonst på något vis. Skådespelarinsatserna varierar från skrattretande usla (samtliga nördar) till någorlunda bra. Håll utkik efter en väldigt ung John Goodman och en James Cromwell med hår i några mindre roller. Manuset är en standardversion av collegefilmerna så som vi känner dem idag. Jag vill dock hävda att tiden bara gjort filmen charmigare. Jag brukar säga att 80-talet var som mest 80-tal någon gång runt 1984 och här har vi ett av de främsta bevisen för min tes. Det är synthar, burkiga datorer och tuperat hår så långt ögat kan nå.

Regin är väl...okej. Det är en relativt ordinär historia som inte går att göra så mycket med, men Jeff Kanew lyckas ändå göra ett helt okej jobb.


Sen så var det det där med brösten. När jag såg om filmen igår slog det mig hur fruktansvärt kvinnoförnedrande den här filmen är. Vi bjuds bland annat på en fullfjädrad våldtäkt som tjejen helt godtar när det visar sig att killen var ju bra i sängen. Det kan låta magstarkt, men jag kan på något vis ändå förlika mig med det här. Om man som en tittare idag, 2010, tror att relationer fungerar på det här viset har man nog inte riktigt alla chipsen i påsen. Det är en collegekomedi, go figure. Istället för att förfasas över scenen (och andra tilltag) är det väl egentligen ett tecken på hur långt vi kommit i jämställdhetsarbetet sedan 1984? Inte för att det på något sätt är slut, men den här filmen ger verkligen perspektiv.


Så är den då slutligen bra? Jag älskar den! Jag kan inte motivera det annat än med att den är charmig, har ett underbart soundtrack och fångar 80-talet helt perfekt. Inga av de vanligtvis viktiga beståndsdelarna är särskilt bra, men jag antar att det är lite det som definierar en guilty pleasure.


Betyg: 5 panty raids av 5 möjliga

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards