Direktlänk till inlägg 4 december 2009

The Stars My Destination

Av Ulf - 4 december 2009 12:03



Gully Foyle är förbannad. Rättelse: Gully Foyle är utom sig av hämndbegär. Efter att ha suttit fast i en glorifierad livbåt nära Mars i sex månader får Gully äntligen en strimma hopp. Ett skepp dyker upp och Gully är säker på att han kommer bli räddad. När skeppet passerar honom förbi trots att han skickar ut nödsignaler är det något som brister inom Gully. Vad han än gör tänker han ta hämnd, inte på personerna som lämnade honom att dö, utan skeppet själv. Men vad Gully inte vet är att han själv är jagad för en hemlighet som kommer förändra mänskligheten för evigt.


Alfred Bester är en författare som jag haft på min "måste-läsa-lista" ett bra tag nu. Efter att ha hittat en novellsamling av honom på det lokala biblioteket var jag dock inte alltför hoppfull för hans romaner. Det skulle visa sig att jag oroade mig i onödan, för det här är bra.


Bester har en humoristisk och lättsam ton samtidigt som han väver en spännande och involverande science fiction-thriller. Beskrivningen av framtiden är också mer trovärdig än de flesta enligt mig. Bester tar människans sämre sidor i beaktande samtidigt som han inte gör sin historia till en varken utopisk skildring eller en dystopisk dito. Dessvärre tyckte jag att själva historien är lite feldisponerad och skulle tjänat på att avslöja Gullys hemlighet mycket tidigare. Det hade antagligen blivit en mer "esoterisk" (i brist på bättre ord) historia, men den skulle kunna utforska dessa områden med Besters humor utan att bli alltför tung och jobbig.


The Stars My Destination är ingen dålig bok på något sätt, men jag saknade det där lilla extra som höjer den upp till legendarisk status. Protagonisten, Gully, är bokens stora behållning, och även om jag inte tycker att den lever upp till sitt rykte så är den väl värd en genomläsning bara för hans skull.


Betyg: 3+ tigermasker av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards