Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Capitalism: A Love Story

Av Ulf - 3 december 2009 11:48



Michael Moore ställer sig frågan vad som egentligen hände under finanskrisen. Varför inträffade den? Vilka var aktörerna bakom? Vad hände med pengarna? Det är en undersökning som tar honom från Wall Streets rika korridorer till de som drabbades värst - medelklassfamiljerna.


Jag ska villigt erkänna att efter att först ha varit ett stort Moore-fan har jag blivit mer och mer skeptisk till metoderna han använder sig av för att få fram "sanningen". Visserligen innehåller alla dokumentärer en viss vinkling av verkligheten i och med vad man väljer att ta upp och vad man väljer att utelämna. Det är något som genren inte riktigt kan komma ifrån. Vad jag däremot har vänt mig mot med Moores senaste alster har varit att jag tycker att han blivit alltmer spekulativ och onyanserad i sin kritik. Speciellt märkbart är det i Sicko där han målar ut Europa som det förlovade landet där man i princip kan bota vad som helst eftersom vinstintresse inte styr sjukvården på samma sätt som i USA. Därför var jag också vagt skeptisk när jag satte mig i biofåtöljen för den här filmen. Jag visste att jag antagligen skulle bli kungligt underhållen, men skulle filmen verkligen säga något av värde?


Två timmar senare kunde jag konstatera att detta är Moores bästa film hitintills. Han har gjort sin research, tonat ner sensationalismen och har hittat riktigt intressanta människor att intervjua. Medelklassfamiljer som förlorat allt varvas med kongressledamöter som motsätter sig vad som hände. Man hade kunnat argumentera för att motståndarsidan inte kommer till tals, men å andra sidan, det här är inte en fråga där de ansvariga kan försvara sitt agerande utan att få en lynchmobb av förbannade medborgare utanför sin dörr. I Moores tidigare filmer har det funnits en tydlig för och motsida, även om Moore aldrig gjort sin egen inställning oklar. I Capitalism: A Love Story ifrågasätts inte så mycket personer som ett helt samhällssystem. Som vanligt är Moore kanske inte helt nyanserad i sin kritik, men gångerna han svävar ut (två, enligt mig själv) är lätträknade.


Situationen i Sverige är inte på långa vägar lika illa som den i USA, men med tanke på hur min generation behandlas på arbets och bostadsmarknaden är det väl egentligen bara en tidsfråga innan vi ser liknande scener på vår bakgård. Vän av ordning kanske ställer sig frågande till detta och menar att vi i Sverige har ett helt annat socialt skyddsnät än storebror i väster. Ja, om du hade frågat gemene man för 15 år sedan kanske det hade varit så. För den som varit insnärjd i det sociala skyddsnätet de senaste åren visar Moores film en skrämmande framtidsvision om vart vi är på väg. En av de viktigaste filmerna i år eller något annat år för den delen.


Betyg: 5 vänsterepos av 5 möjliga

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulf - 9 februari 2022 16:23


  The End Of An Era - Sista posten på Bloggplatsen   Allt har ett slut brukar det heta och så även min tid här på Bloggplatsen. I och med nyårets stora skräckupplevelse nära hela sajten låg nere under närmre en veckas tid för mig tog jag beslu...

Av Ulf - 7 februari 2022 18:40

Linda hatar allt, Ulf är trött och frustrerad på att bli avbruten och Matti har ingen penis som bakgrundsbild den här veckan. Läget bland trupperna kunde alltså varit bättre för general Gustaf, som förgyller tillvaron med sin bästa Henke Larsson-im...

Av Ulf - 4 februari 2022 20:52

Regi: Guillermo del Toro Manus: Guillermo del Toro & Kim Morgan (baserat på William Lindsay Greshams roman) Medverkande: Bradley Cooper, Rooney Mara, Cate Blancett mfl. Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures/Double Dare You/TSG Entertainm...

Av Ulf - 2 februari 2022 18:17


  Regi: Reinaldo Marcus Green Manus: Zach Baylin Medverkande: Will Smith, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal mfl. Produktionsbolag: Star Thrower Entertainment/Westbrook Studios/Keepin’ It Reel År: 2021 Längd: 144 min Land: USA Svens...

Av Ulf - 31 januari 2022 20:02

Linda är sjuk – igen! Frågan är om det var Darkman som var i farten eftersom Linda absolut inte kunde förstå varför veckans titelkaraktär heter som han gör. Det gör hur som helst att de tre medlemmarna med Y-kromosomer får hålla ställningarna...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards