Alla inlägg den 30 april 2009

Av Ulf - 30 april 2009 12:45

 


Daniel växer upp i 1950-talets Spanien - ett land som fortfarande lider av inbördeskrigets arv och Francodiktaturens hårda styre. Daniels far äger ett bokantikvariat och således blir även Daniel intresserad av litteratur. En dag tar hans far med honom till "De bortglömda böckernas gravkammare" - ett arkiv där böcker som glömts bort, anses för farliga eller på något annat sätt hotas att försvinna, förvaras. Daniel får i uppdrag att hitta en bok att "adoptera" och behålla som sin egen. Hans val faller på "Vindens Skugga". Daniel blir trollbunden av boken och försöker hitta fler romaner av författaren, Julian Carax, men börjar efter ett tag inse att det är någon som försöker radera alla spår Carax lämnat efter sig. Någon som dessutom börjar fatta intresse för Daniel och hans bok.

Det är inte särskilt ofta man hittar en bok som både lyckas fullständigt fånga ens intresse samtidigt som den lyckas vara stor litteratur. Det finns gott om författare som lyckas med det förstnämnda - att skriva en bok du inte kan lägga ifrån dig - men det är väldigt få som samtidigt lyckas få dig njuta av språket, bära karaktärerna med dig och göra historien nästan till en del av dig själv. Det är delvis för dessa sällsynta ögonblick som jag läser överhuvudtaget. Carlos Ruiz Zafón är en av författarna som lyckas med båda punkterna och lämnar mig totalt tillfredsställd som läsare om det inte hade varit för en punkt - jag vill ha mer!

Språkdräkten är magnifik och har en sällsam kvalité som påminner mig om dels romantikens författare och dels modernisterna. Det är en tillbakagång till en konst som jag sällan hittar i samtida litteratur och här måste jag dessutom ge översättaren, Yvonne Blank, en eloge. Vidare är karaktärsutvecklingen väl porträtterad och den sociala kritiken mot Francodiktaturen frän om än aldrig övertydlig. Det enda som får litteratursnobben i mig att muttra lite är att boken blivit en försäljningssuccé. Den här berättelsen är min! säger en liten röst i bakhuvudet medan en annan röst säger att om jag nu tycker så mycket om den är det nästan min plikt att informera andra om den. Hur som helst, om ni läser en bok i år, läs den här.

Betyg: 5 mystiska främlingar med tvivelaktiga motiv av 5 möjliga

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

Kultur & Historia bloggar Kultur Blogg listad på Bloggtoppen.se BloggRegistret.se Nöje och Underhållning Bloggparaden länkkatalog Favoritlistan.se 1000länkar.com - gratis länkkatalog Sverigeregistret

Skapa flashcards